جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

سازمان‌یافتگی مردم در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در برابر تمامیت حاکمیت نظام

سازمان‌یافتگی مردم در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ؛ شرکت تمامیت حکومت ولایت فقیه و سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نشان داد که آنها تمام قد در مقابل مردم ایران برای جنگ صف‌آرایی کرده‌اند. در مقابل مردم نیز نشان دادند رو در روی تمامیت حاکمیت و سپاه می‌ایستند و سینه سپر می‌کنند. 

قسمت هفتم:

در مطلب پیشین در مورد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نقش تمامیت حاکمیت و سپاه در سرکوب این اعتراضات، شیوه‌های مقابله‌ی سپاه با این اعتراضات و وسعت جنایات صورت‌گرفته توسط سپاه در این اعتراضات مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب، کیفیت مردمی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نقش زنان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸

شکی در این نیست که زنان به طور مضاعف در حکومت ولایت فقیه از ابتدا تاکنون مورد ستم قرار گرفته‌اند. همچنین شکی نیست که این ستم بازتاب خود را در گذشت زمان، آشکار می‌کند. نقش پیشتازی زنان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بر این مهم مهر تایید زد.

خبرگزاری فارس سپاه درباره پیشتازی زنان در این اعتراضات نوشت: «میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به‌نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰تا ۳۵سال، نقش ویژه‌یی در لیدری اغتشاشات به عهده دارند».

روزنامه جوان سپاه نیز نوشت: «برای زنان کار ویژه تعریف شده بود. هم در حمله به مراکز بسیج خواهران و هم در تهییج جوانان نقش اساسی داشتند. گرچه در تلفات انسانی کشته ندادند. اما سبک به‌کارگیری زنان مشابه مانورهای زنانه سازمان مجاهدین» بود.

اعتراف به سازمان‌یافتگی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

پاسدار صفار هرندی درباره سازمان‌یافتگی اعتراضات گفت: «اغتشاشگران یک گروه سازمان‌یافته متشکل بودند. در سراسر کشور یک عمل مشابه انجام می‌دادند».

محمدتقی شاه‌چراغی فرمانده سپاه قم به سازماندهی این اعتراضات اذعان کرده و اعلام کرده بود: «نقش مجاهدین خلق در حوادث اخیر کشور بسیار پررنگ بود. به‌گونه‌یی که با مدیریت و نفوذ در برخی شهرها سبب تخریب‌های گسترده شدند».

نقوی حسینی، سخنگوی وقت کمیسیون امنیت مجلس نظام، درباره چگونگی شکل‌گیری و هدایت اعتراضات گفت: «مجاهدین خلق ایران طی دو سال گذشته اقدام به آموزش گروه‌ها و حلقه‌های مختلف و هدایت آنها در اعتراضات کردند».

گستردگی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

علی فدوی؛ جانشین فرمانده سپاه پاسداران درباره گستردگی و تنفر مردم در این اعتراضات گفت: «این (تظاهرات) در حالی بود که در روز اول ۲۸ استان و ۱۰۰ محله و شهر درگیر این موضوع بودند. بنده با فرماندهان سپاه برخی شهرها که صحبت می‌کردم در برخی مواقع این اغتشاشات انسان را یاد کربلای ۴ می‌انداخت. ما به واقع ۴۸ ساعت جنگ کردیم».

یدالله جوانی؛ معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز درباره گستردگی تظاهرات مردم گفت: «این وقایع با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌نظیر بود».

سالار آبنوش؛ فرمانده عملیات بسیج، از نیروهای سپاه، اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را «جنگ جهانی تمام عیار» توصیف کرد. که «یک دفعه کل کشور را فرا گرفت» و تاکید کرد که «فقط خدا ما را نجات داد».

رویارویی تمام‌عیار جوانان با سپاه

در ۳۰ آبان ۱۳۹۸ روزنامه جوان سپاه درباره شدت اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نوشت: «دشمنی‌های عجیب و غریبی که با این شدت و غلظت نه در ۷۸ شاهد آن بودیم. نه در ۸۸ و نه اساساً در هیچ برهه حساس و غیرحساس دیگری! به‌راستی این روزهایی که گذشت با چه قبیله‌ای طرف بودیم؟! کی و کجا آموزش دیده بودند؟! از کدام روزنه‌ها نفوذ کرده بودند؟! و چگونه در لباسی نو و جامه‌ای جدید از کف خیآبانهای خودمان سربرآوردند؟!».

آثار سیاسی ـ‌ اجتماعی اعتراضات آبان ۱۳۹۸

کشتاری که توسط سپاه در اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در بزرگترین اعتراضات مردم ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ صورت گرفت. پیامدها و آثار سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای در پی داشت. از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

به‌دلیل کشتار کور و بی‌رحمانه همه اقشار و استفاده از شیوه‌ی قتل‌عام و کشتار جمعی با فرمان مستقیم خامنه‌ای و توسط سپاه، هر نوع ابهامی در مورد ماهیت خونریز ولایت فقیه و سپاه برای مردم ایران روشن شد.

ترس و ایجاد رعب و وحشت که عنصر اساسی استراتژی داخلی نظام و سپاه برای کنترل جامعه بود. در این اعتراضات به کناری نهاده شد و به عنصری فرعی در مبارزات مردم ایران علیه سپاه و ولایت فقیه مبدل گشت.

کیفیت اعتراضات

کیفیت و کمیت این اعتراضات فرای تمامی اعتراضات پیشین و در امتداد و استمرار آنها، نشان داد. که مردم ایران کمربند همت را برای تغییر حکومت ولایت فقیه سفت کرده‌اند و اعتراضات سر باز ایستادن ندارند.

برخی افراد و گروه‌ها که داعیه کنار آمدن با بخشی از سپاه را در سر می‌پروراندند از گود مبارزات مردم ایران خارج شدند.

شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» که در سال ۱۳۹۸ سر داده شد نفی ۲ سیستم حکومتی پیشین در ایران بود.

حمله به حوزه‌‌های علیمه و دفاتر و خانه «امامان جمعه» نظام نیز خط بطلان بر تضاد پوشالی «مذهب و غیرمذهبی» کشید. که برنده اصلی آن حکومت ولایت فقیه با داعیه اسلام به سرکوب مردم ایران در بیش از ۴ دهه گذشته پرداخته است. همان شعار «اسلام پله کردن، مردم رو ذله کردن».

مدت زمان کوتاه حد فاصل بین دو اعتراض بزرگ سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ این امر را به ثبت داد که نظام ولایت فقیه در مرحله پایانی عمر خود و عاجز از حل مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی مردم ایران است. و باید بنا به خواست مردم ایران کنار برود «سیدعلی ببخشید دیگه باید بلند شید!»

ادامه دارد… 

No comments:

Post a Comment