جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ؛اعتراضات آبان ۱۳۹۸ از هر حیث از نظر کمیت و کیفیت متفاوت با اعتراضات سال‌های پیشین مردم ایران است، سرکوب و کشتار نظام و سپاه نیز تابعی از همین معادله بود.

قسمت ششم:

در مطلب پیشین نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران در اعتراضات سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفت. در ۲ مطلب پیش رو، نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران در آبان ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار می‌گیرد.


شروع اعتراضات

اعتراضات ۱۳۹۸ در ایران از شامگاه ۲۴ آبان در اعتراض به گرانی ۳ برابری قیمت بنزین آغاز شد. این اعتراضات به سرعت به بیش از ۲۹ استان و ۱۹۱ شهر گسترش یافت.

قاسم میرزایی‌نیکو عضو مجلس نظام، درباره گستردگی این اعتراضات اعلام کرد «در اعتراض‌های گرانی بنزین بیش از ۵۰۰ نقطه در کشور درگیر و ناآرام بودند.»

ادیانی؛ رئیس «عقیدتی سیاسی» نیروی انتظامی نیز در رابطه با گستردگی تظاهرات گفت: «فتنه اخیر موجب ایجاد برخی ناامنی‌ها در ۹۰۰ نقطه کشور شد.»

آمار جانباختگان، مجروحین و دستگیرشدگان

در این اعتراضات بیش از۱۵۰۰تن توسط سپاه پاسداران، پلیس، نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها کشته شدند. در میان کشته‌شدگان کودکان ۱۳تا ۱۵ ساله نیز به چشم می‌خورد. تعداد مجروحین در این اعتراضات بالغ بر ۴۰۰۰ نفر و شمار دستگیرشدگان تظاهرات به ۱۲۰۰۰ نفر بود.

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸

تصاویر فراوان و غیرقابل انکار که توسط شهروندان گرفته شد، نشان می‌داد که سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای امنیتی، با استفاده از سلاح‌های جنگی در نقاط مختلف کشور، به سوی معترضان به صورت مستقیم و هدفمند تیراندازی کردند.

در موردی همچون ماهشهر، تصاویر نشان می‌داد که سپاه پاسداران با استفاده از سلاح‌های نیمه سنگین جنگی، همچون دوشکا و تیربار، معترضان را هدف قرار دادند.

تأیید شلیک به مردم از سوی سپاه

پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸، لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس در استان تهران، اعلام کرد که در روز ۲۵ آبان شخصاً به نیروی انتظامی دستور داده به معترضانی که وارد فرمانداری شده بودند شلیک کنند. وی همچنین افزود «وقتی معترضان فرمانداری را تصرف کردند، به سپاه پاسداران رفته و با نیروهای امنیتی بازگشته است.»

بیشتر بخوانید

شهر قدس قلعه حسن خان یکی از شهرهای شورشی قیام آبان ماه
قلعه حسن خان کانون شورش

پشتیبانی تمام حاکمیت از کشتار آبان ۱۳۹۸

در این اعتراضات، تمامیت ولایت فقیه از خامنه‌ای و سپاه تا روحانی، نیروهای انتظامی و امنیتی، شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور با هماهنگی از قبل، در ضرورت سرکوب‌ها آمادگی داشتند.

روحانی در جلسه‌ای از سپاه به‌دلیل برخورد با تظاهرکنندگان و سرکوب مردم معترض تشکر کرد و گفت: «وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، بسیج و همه نیروهای مسلح و نیروی امنیتی که از همه آنها تشکر می کنم. با همه توان تلاش کردند سردسته آدم‌هایی که دنبال تخریب اموال عمومی بودند را شناسایی کنند، برخی را دستگیر کردند و برخی دیگر را دستگیر خواهند کرد.»

سعیدی؛ رئیس «عقیدتی سیاسی» دفتر خامنه‌ای اعلام کرد «خامنه‌ای تمام هزینه‌های گران کردن بنزین را برعهده گرفته است».

دستگیری دانشجویان با آمبولانس

سپاه با استفاده از نیروهای لباس شخصی‌اش با چندین دستگاه آمبولانس وارد دانشگاه تهران شده، دانشجویان را ربوده و به زندان‌‌های فشافویه و اوین برد.

وسعت کشتار و دستگیری‌ها توسط سپاه و تبدیل مدارس به بازداشتگاه

ابعاد بازداشت‌ها طوری بود که سپاه مجبور شد در بسیاری از نقاط، از مدارس به‌عنوان مکانی برای بازداشت نفراتی که دستگیر کرده بود استفاده کند. در ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شد بارز بود که سپاه بازداشت‌شدگان را با دست‌بند و چشم‌بند، به مدرسه داخل و خارج می‌کند.

وسعت کشتار و دستگیری‌ها توسط سپاه به قدری بود که شکرالله بهرامی؛ «رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح» نظام، گفت: «ممکن است کسی هم به صورت عبوری لطمه‌ای خورده باشد، که این اتفاق در جنگ‌های شهری طبیعی است».

اما علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه، در ترس از خشم مردم از وسعت کشتار سپاه مدعی شد که «معترضان عامل تیراندازی‌ها بوده‌اند.»

ربودن جسد کشته‌شدگان

این ترس سپاه همچنین اقدامات جنایتکارانه‌ی دیگری نیز به همراه داشت؛ ربودن جسد مجروحان و جانباختگان اعتراضات.

خانواده مهدی نکویی، دانشجوی شیرازی که هدف گلوله سپاه قرار گرفت، اعلام کردند «او در وضعیت وخیم جسمی به بیمارستان منتقل شده اما در حالی‌که علائم حیاتی داشته توسط نیروهای سپاه از آن‌جا خارج شده و بعد از آن از او خبری ندارند.»

جسد بسیاری از معترضان نیز در روزهای بعد از اعتراضات در حالی که خفه شده بودند در سدها و رودخانه‌‌ها یافت شد.

شکنجه معترضان توسط سپاه

شکنجه نیز بخش دیگری از جنایات سپاه علیه معترضان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بود. ناخن‌‌های پای حمید خسروپور یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان، در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، توسط پاسداران کشیده شد.

کشتار در نیزارهای ماهشهر توسط سپاه

در جریان این اعتراضات، بیش از صد نفر از مردم معترض در نیزارهای ماهشهر در جنوب ایران توسط نیروهای سپاه کشته شدند. در این درگیری‌ها سپاه در کشتار مردم ایران همانند جنگ با یک کشور خارجی از تانک استفاده کرد.

بیشتربخوانید

جهان از جنایت در ماهشهر خبردار نشد
فرمانده کشتار خونین نیزارهای ماهشهر!

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیأت رئیسه وقت مجلس نظام در توجیه کشتار نیزارهای حاشیه ماهشهر به دست سپاه، گفت: «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند؛ دقیق می‌دانیم چه کسانی بوده‌اند.»

درهمین زمینه:

تاسیس سپاه پاسداران چگونه و با چه هدفی شکل گرفت ؟

سازماندهی و تاریخچه گسترش سپاه پاسداران متناسب با تهدید داخلی

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران از ابتدا تا دی ۱۳۹۶

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات دی ۱۳۹۶ و اعتراضات سال ۱۳۹۷

 

No comments:

Post a Comment