جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

اینبار با چه روشی مردم را سرکیسه می‌کنند؟ هشدار


بانک مرکزی رژیم ملاها از مردم ۵٠ هزار میلیارد تومان امانت می‌خواهد

به گزارش رادیو فرانسه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی از مردم می خواهد که ۵٠ هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را امانت بدهند. معاون اقتصادی بانک مرکزی با اظهار این مطلب در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم” گفت که برای این منظور “بانک مرکزی در نظر دارد ۵٠ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه منتشر کند.”

این مقام بانک مرکزی هدف از این اقدام را “کنترل نقدینگی و مهار تورم” خواند. اما، در هفته های گذشته غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضو شورای فقهی بانک مرکزی، به دولت پیشنهاد کرده بود که برای رفع کسری بودجه دارایی های سپرده گذاران و بانک ها را که وی از آنها تحت عنوان “دارایی های مازاد” یاد کرده بود به عنوان “ودیعه” بلوکه و صرف طرح های عمرانی کند.

در حالی که بانک مرکزی قصد دارد

به اسم “ودیعه” یا امانت ۵٠ هزار میلیارد تومان از دارایی های مردم را تقریباً بدون هزینه مسدود و استفاده کند، معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به مصوبۀ جدید شورای پول و اعتبار از افزایش نرخ سود بانکی خبر داد و نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری را بین ١٠ تا ١٨ درصد اعلام کرد و با این سخن این نگرانی را ایجاد نمود که از جمله مصارف ۵٠ هزار میلیارد تومان “ودیعه” پرداخت سود به ۵ درصد سپرده گذاران است که ٧٠ درصد سپرده های بانکی را در دست دارند و با استفاده از سودهای کلان در نظام بانکی کشور سالهاست لانه کرده و از تولید و خلق ثروت جلوگیری می کنند. یعنی عین سناریویی که در ماجرای مال باختگان هزاران موسسۀ مالی رخ داد که روی هم دهها هزار میلیارد تومان از دارایی های مردم را تصاحب و سپس بدون نگرانی اعلام ورشکستگی کردند.

یک استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، گفته است که این ۵ درصد سپرده گذار “در سیستم بانکی ایران از ربح مرکب استفاده می کنند یعنی اگر فردی ١۵ سال پیش یک میلیارد تومان سپردۀ بانکی داشت سرمایه او اکنون به ٢۵ تا ٣۵ میلیارد تومان رسیده و در حال حاضر از همین مبلغ سود ١۵ درصدی دریافت می کند.”

مرتضی سامتی ضمن انتقاد از افزایش دوبارۀ سود سپرده های بانکی آن را “رزق طبقات فرودست جامعه” دانست که به جیب ۵ درصد سپرده گذاران ریخته می شود. مرتضی سامت در پایان گفته است که اگر دولت و بانک مرکزی حقیقتاً در پی مهار تورم و انتقال نقدینگی به سمت تولید هستند باید سود سپرده ها را به صفر برسانند.

روحانیان عضو شورای فقهی بانک مرکزی از جمله غلامرضا مصباحی مقدم به اسم شرع و مخالفت با ربا حاضرند دهها هزار میلیارد تومان پول سپرده گذاران را به عنوان “ودیعه” و البته به زیان سپرده گذار در نزد بانک مرکزی مسدود کنند، اما، پرداخت سودهای کلان به یک اقلیت سپرده گذار را از نظر شرعی بلامانع تشخیص می دهند.



source https://www.azadegy.de/?p=20244

No comments:

Post a Comment