جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

دو زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه اعدام شدند


حکم اعدام دو زندانی سیاسی اهل مهاباد با حضور خانوادەهای ١٣ تن از اعضای کشتە شدگان انفجار مهاباد بە اجرا در آماد.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، سحرگاه روز سەشنبە ٢۴ تیر ٩٩ (١۴ ژوئیە ٢٠٢٠)، حکم اعدام دو زندانی سیاسی محکوم بە اعدام بە نام های صابر شیخ عبداللە و دیاکو رسول زادە اهل مهاباد در زندان مرکزی ارومیە بە اجرا درآمد. این دو زندانی روز گذشتە از بند ١_٢ زندان مرکزی ارومیە بە سلول های انفرادی این زندان منتقل شدە بودند.

یک منبع مطلع در زندان ارومیە در اینبارە بە هەنگاو اعلام کرد کە این دو زندانی در مقابل دیدگان ١٣ تن از خانوادە کشتە شدگان انفجار مراسم رژە سالگرد جنگ ایران و عراق در سال ١٣٨٩کە در مهاباد اتفاق افتاد، اعدام شدەاند.

روز گذشتە سازمان حقوق بشری هەنگاو ضمن ابراز نگرانی نسبت بە انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی بە سلول انفرادی از تمامی نهادهای حقوق بشری خواستە بود کە با ایجاد فشار بر حکومت ایران مانع از اجرای احتمالی حکم اعدام این زندانی سیاسی شوند.

در همین راستا، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیەای اعلام کرد کە

، اجرای حکم اعدام این دو جوان انکار محض عدالت و نقض فاجعه‌بار و غیرقابل جبران حق حیات خواهد بود.

عفو بین‌الملل از مقامات حکومت ایران خواستە بود که حکم محکومیت و مجازات اعدام صابر شیخ‌ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده را بی‌درنگ لغو کنند و زمینه محاکمه منصفانه ‌آن‌ها را، بدون توسل به اعترافات اجباری و مجازات اعدام، فراهم آورند.

دیاکو رسول زادە در تاریخ ۶ اسفند ،یک متهم دیگر این پروندە با هویت حسین عثمانی در تاریخ ١٢ اسفند ٩٢ و صابر شیخ عبداللە روز جمعە ٢٣ اسفند ١٣٩٢( ٩١۴ مارس ٢٠١۴) از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت و ١٢ فروردین ماه ١٣٩۴ از سوی شعبە یکم دادگاه انقلاب مهاباد بە اعدام در ملاء عام محکوم شدند. اتهام آنها بمگذاری سال ١٣٨٩ مهاباد و عضویت در حزب کوملە اعلام شدە بود.

حکم اعدام حسین عثمانی در دی ماه ١٣٩۵ از سوی دیوان عالی کشور لغو و پروندە دیاکو و صابر نیز بە دادگاه انقلاب ارومیە ارجاع گردید.حسین عثمانی مهرماه سال ١٣٩٨ بە ٣٠ سال حبس محکوم و هم اینک در زندان مرکزی ارومیە دوران محکومیت خود را سپری می کند.

صابر و دیاکو مهرماه سال ٩۶ برای دومین بار و از سوی شعبە یکم دادگاه انقلاب ارومیە بە ریاست قاضی چابک بە اتهام “محاربە از طریق عضویت در کوملە” بە اعدام محکوم و این حکم عینا از سوی دیوان حالی کشور تایید و جهت اجرا بە اجرای احکام ارسال شدە است.

این سه زندانی سیاسی به مدت یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات جهت اعتراف به شرکت در بمبگذاری شهر مهاباد که در شهریور ماه سال ۸۹ روی داده بود، تحت فشار و شکنجه قرار گرفته بودند و در نهایت هر سه نفر مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی در این زمینه شدند.»

انجام اعترافات تحت شکنجه در حالی بود کە ۴ مهرماه سال ١٣٨٩ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از کشتە شدن عوامل اصلی و محوری بمگذاری مهاباد خبر دادە بود. اجرای حکم دیاکو رسول زادە در حالی بودە کە وی در حین انفجار سرباز بودە و فرماندە پایگاه نیز رسما نامە نوشتە است کە وی آن زمان در پایگاه مشغول خدمت سربازی بودە است.



source https://www.azadegy.de/?p=20216

No comments:

Post a Comment