جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

مریم ابراهیم وند؛ ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک

 مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما امروز شنبه ۶ دیماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند مادران این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. خانم ابراهیم وند در تاریخ ۲۳ آذرماه امسال نیز همراه با شمار دیگری از زنان زندانی سیاسی توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز شنبه ۶ دیماه ۱۳۹۹، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما برخلاف اصل تفکیک جرائم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند مادران این زندان منتقل شد.

یک منبع مطلع از وضعیت خانم ابراهیم وند در این خصوص به هرانا گفت: «ماموران زندان حدود سه هفته پیش به خانم ابراهیم وند گفتند باید به بند ۶ منتقل شود که او در پاسخ به آنها گفت در بند فعلی اصل تفکیک جرائم به صورت کامل رعایت نشده و حال بنا بر این اصل تفکیک چون اتهام من سیاسی است حاضر به جابجایی به بندی که زندانیان جرائم خشن در آن نگهداری می‌شوند نیستم. پس از آن مسئولان زندان اقدام به غیرفعال‌کردن کارت تلفن وی کردند و او از حق تماس با خانواده‌اش از داخل بند محروم شد.

خانم ابراهیم وند امروز از مسئولان زندان خواست اجازه دهند با خانواده خود تماس بگیرد و پس از موافقت با درخواستش او را به یکی از اتاق‌های کارکنان زندان منتقل کردند. پس از پایان تماس یکی از ماموران یگان حفاظت زندان به نام خانم نصیری پای راست وی را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد و نهایتا به بند مادران که زندانیان مرتبط با اتهامات قتل و مواد مخدر در آن نگهداری می‌شوند، منتقل شد. به خانم ابراهیم وند گفته‌اند این اقدام با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی صورت گرفته است.»

خانم ابراهیم وند در تاریخ  ۲۳ آذرماه امسال نیز همراه با شمار دیگری از زنان زندانی سیاسی در بند ۸ زندان قرچک در پی یورش ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نتیجه از ناحیه ساق پای چپ دچار آسیب شده و کمرش نیز دچار کبودی شد. پس از آن خانم ابراهیم وند طی نامه‌ای که به معاونت قضایی زندان تحویل داد، از چند تن از پاسیارهای زندان شکایت کرده و خواستار اعزام خود به بیمارستان و پزشکی قانونی شده است اما این امر محقق نشد.

صبا کردافشاری، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، لیلا میرغفاری، سهیلا حجاب، زهره سرو، زهرا صفایی، فروغ تقی پور، پرستو معینی، پریزاد حمیدی شفق، سپیده فرهان، مرضیه فارسی، رها احمدی، سارا امجد و مریم نصیری، زندانیانی هستند که هم‌اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرایم و محروم از امکانات اولیه در بند ۸ در کنار ۱۰ زندانی از متهمان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند. از وضعیت گلرخ ایرایی که در تاریخ  ۲۳ آذرماه از این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد، کماکان اطلاعی در دست نیست.

مسئولان زندان کماکان در صدد انتقال صبا کردافشاری به بند ۶ این زندان هستند و به وی گفته‌اند یا خودت به بند ۶ می‌روی یا خودمان می‌بریمت.

نسرین ستوده، مرجان داوری و الهام برمکی دیگر زندانیان محبوس در این زندان هستند که ماه گذشته پس از موافقت با درخواست آنها از بند ۸ به بند‌های مشاوره ۱ و بند ۶ این زندان منتقل شدند. شقایق زمانیان و مژگان کشاورز نیز روز گذشته از این بند به بند مشاوره ۱منتقل شدند.

مریم ابراهیم وند، در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۳۵ روز با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی (به صورت وجه نقد) از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین آزاد شد. خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ پس از احضار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او یک ماه بعد پس از پایان بازجویی‌ها با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۸ بدون اطلاع قبلی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی مجددا در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه امسال از بند سیاسی زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

خانم ابراهیم وند در آبان‌ماه امسال توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت از بابت اتهام “ساخت فیلم مبتذل” به ۷ سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رئیس جمهور” به ۱ سال حبس و بابت اتهام “نشر اکاذیب علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۲ سال حبس محکوم شد به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. وی در بخش دیگر پرونده خود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۶ ماه حبس حبس محکوم شده که این حکم در رای نهائی در دادگاه کارکان دولت تجمیع شده و وی در مجموع به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال زندان به اتهام “ساخت فیلم مبتذل” برای وی قابل اجرا است.

مریم ابراهیم وند متولد ۱۳۷۰، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” است، از دلایل شهرت وی علاوه بر فعالیت‌های سینمایی و فرهنگی، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که به عنوان یکی از زنان نامزد برای انتخابات ثبت نام کرد.

تصویری از صغری خدادادی، سرپرست زندان قرچک ورامین

پس از روی کار آمدن صغری خدادادی، سرپرست جدید زندان قرچک ورامین فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان سیاسی به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است؛ از جمله می‌توان به گرداندن پیکر یک جان باخته جنگ هشت ساله در زندان و از مقابل بند زندانیان سیاسی اشاره کرد. رئیس جدید زندان همچنین به زندانیان سیاسی اطلاع داده است برای همه آنان سفارش چادر داده است.

روز یکشنبه ۲۳ آذرماه نیز خانم خدادادی به همراه، مسئولان زندان قرچک ورامین و ماموران گارد زندان پس از ورود به بند ۸ زندان قرچک با شوکر و باتوم اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی محبوس در این بند کردند.

No comments:

Post a Comment