جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

آخرین وضعیت سحر تبر در گفتگو با پیام درفشان

  پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر می‌گوید که موکلش علیرغم ابتلا به بیماری کرونا از مرخصی محروم مانده و کماکان در بازداشت به سر می برد. این در حالی است که  پیشتر جلسه دادگاه پرونده او به دلیل ابتلای وی به بیماری کرونا و عدم انتقال وی طبق مقررات سازمان زندان ها لغو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از انصاف، پیام درفشان، وکیل مدافع خانم خویشوند در خصوص شرایط موکلش گفت: “سحر تبر با بنده و آقای دهقان قهر کرده و هیچ تماسی هم با من نگرفته، چون امید داشت به خاطر مثبت شدن تست کرونا به او مرخصی بدهند اما این اتفاق نیفتاد”.

وی افزود: “سحر تبر با بنده

و آقای سعید دهقان دیگر وکیل پرونده صحبتی نمی‌کند، ماجرا این بود؛ وقتی تست کرونای سحر تبر مثبت شد، با من تماس گرفت و پرسید با توجه به اینکه دروغ نگفتم و کرونا دارم، اجازه می‌دهند به مرخصی بروم و پیش مادرم باشم. من هم گفتم الان که نتیجه‌ی تست مثبت شده، حتما به این مساله توجه می‌کنند. باتوجه به مرخصی‌هایی که برای زندانی‌ها صادر کردند، فکر کردیم که برای خانم سحر تبر (فاطمه خویشوند)  هم این اتفاق می‌افتد اما به او مرخصی ندادند و او قهر کرد چون ما را هم جزو مجموعه دید”.

درفشان ادامه داد: “هیچ تماسی از او نداشتم و بنده هم چند روزی زندان بودم. بیماری سحر تبر با سربرگ بیمارستان منتشر شد، یعنی نشر اکاذیبی نبود و واقعا کرونا داشت. روز دادرسی هم او را نیاوردند چون در قرنطینه‌ی زندان بود؛ هرچقدر اصرار کردیم تا جلسه‌ی دادرسی برای خانم سحر تبر برگزار شود، توجهی نمی‌کردند. به آقای مقیسه می‌گفتم اگر این خانم کرونا ندارد، او را بیاورید و محاکمه کنید اگر هم کرونا دارد، پس چرا به ما می‌گویید نشر اکاذیب کردید. در نهایت به خاطر این مسئله به زندان رفتم“.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: “در حال حاضر موقتا از زندان بیرون هستم، عنوان جرم بنده نشر اکاذیب از طریق مصاحبه با بی‌بی‌سی درباره‌ی زندان قرچک ورامین است. من چند روزی در زندان بودم و با من برخورد سنگینی کردند، بعد به قرار بازداشت اعتراض کردم و ما را به شعبه‌ی آقای مقیسه بردند و به من گفت از اول هم به دنبال خارج رفتن و پناهندگی بودی. به این دلایل حتی اگر پرونده‌ای هم در دست ما است، موکل باید پیگیر شود و خانم سحر تبر درباره‌ی پرونده بپرسد، اما ایشان با من و آقای سعید دهقان قطع ارتباط کرده. پدر و مادر و خانم سحر تبر هیچ تماسی با ما نداشتند. وقتی کسی با ما تماس نمی‌گیرد به قاضی برای پیگیری پرونده چه بگوییم؟”

او در پایان تاکید کرد: “فعلا هیچ ابلاغیه‌ای برای ما ارسال نشده و تلفن ما در دسترس خانم سحر تبر و خانواده‌ی او قرار دارد. اما فعلا تماسی نگرفتند. شعبه‌ی مدنظر ما شرایط خاض خودش را دارد، خود شعبه یا موکل باید از ما بخواهند تا بپیگیر پرونده شویم. آخرین مرتبه یکی از همکاران ما قصد داشت به دیدن خانم سحر تبر بروند و از او وکالت‌نامه بگیرد اما سحر تبر نیامده بود، گویا خسته شده است”.

پیام درفشان، وکیل مدافع خانم خویشوند در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۹۹، از مثبت بودن آزمایش کرونای موکلش خبر داد. خانم خویشوند در پی وخامت حال جسمی، روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه از بخش قرنطینه زندان زنان شهرری به همراه چند تن دیگر از زندانیانی که وضعیت مشابه داشتند به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد و نتایج آزمایشات مشخص کرد هر دو ریه وی درگیر شده است.

آقای درفشان در اردیبهشت ماه سال جاری با انتشار تصویر دستور پزشک بیمارستان سینا مبنی بر لزوم نگهداری وی در قرنطینه مخصوص از درخواست این شهروند و وکلای وی جهت آزادی موقت او خبر داد و افزود: “این نوجوان ۱۸ ساله از بیماری دچار رنج است و طبیعتا دچار هراس روحی نیز شده است و تنها درخواستش این است که بتواند نزد مادرش باشد”. در حالی که رئیس زندان زنان شهرری، ابتلای خانم خویشوند به بیماری کرونا را تکذیب کرده بود جلسه دادگاه پرونده سحر به دلیل ابتلای او به بیماری کرونا و عدم انتقال وی طبق مقررات سازمان زندان ها لغو شد.

در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. و روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم مرتبط با پرونده فاطمه خویشوند در همان شعبه برگزار شد.

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند گفته بود: با توجه به اینکه فاطمه خویشوند در زمان ارتکاب فاقد سن قانونی اما در زمان دستگیری دارای سن ۱۸ سال شده، رسیدگی به اتهام وی مطابق قانون در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان می‌تواند ادامه یابد که در آن صورت امکان طرح مسائلی مانند سوء‌استفاده از صغار که در ایام گذشته صورت پذیرفته است نیز قابل بررسی تخصصی در آن مرجع قضائی است.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز از انتقال پرونده موکل خود، از دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و گفته بود: در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به موکلش تفهیم شده است. بنابر گفته وکیل مدافعان وی، بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب این متهم، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده و همچنین با توجه به سابقه اختلالات روانی بیمار و تایید پزشکی قانونی، تداوم بازداشت این نوجوان بر خلاف ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ است.

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است. شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرده است.

لازم به ذکر است، علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. همچنین بخش مهمی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، افرادی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند.

پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه از زندان اوین به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شد.

پیام درفشان در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در دفتر کار خود بازداشت و در مکان نامعلومی مورد بازجویی قرار گرفت، و در تیر ماه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهرانبه ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و حمل افشانه و شوکر غیر مجاز” به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. 

پیام درفشان، تاکنون وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی ازجمله محمد نجفی، ویدا موحد، نسرین ستوده، خانواده کاووس سیدامامی، قاطمه خویشوند (سحر تبر)، سکینه پروانه و شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را برعهده داشته است.

No comments:

Post a Comment