جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

گزارشی از آخرین وضعیت مریم لقائی و میترا فرصتی پور، شهروندان بهایی در زندان اوین

 خبرگزاری هرانا – مریم لقائی و میترا فرصتی پور، شهروندان بهایی از اوایل مردادماه امسال دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کنند. خانم لقائی و خانم فرصتی پور پیشتر توسط دادگاه انقلاب به ترتیب به ۳ ماه و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم لقائی و میترا فرصتی پور، شهروندان بهایی از اوایل مردادماه امسال دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کنند.

میترا فرصتی پور و مریم لقائی شهروندان بهایی

ساکن گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به ترتیب در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مهرماه ۹۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. در زمان بازداشت منزل آنان مورد تفتیش قرار گرفته و ماموران تعدادی از لوازم شخصی‌شان از جمله لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و دوربین عکاسی را ضبط کرده و با خود بردند. آنها نهایتا مدتی بعد پس از پایان مراحل بازجویی با تودیع قرار از زندان آزاد شدند.

میترا فرصتی پور و مریم لقائی چندی بعد توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ترتیب به ۱ سال حبس تعزیری و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

لازم به ذکر است که طی سال ۹۶ پیکر مادربزرگ میترا فرصتی پور در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) توسط افراد ناشناس نبش قبر شده و تعداد نبش قبر متوفیان بهایی به دو نبش قبر رسیده بود.

گیلاوند از توابع شهرستان دماوند بوده و در مسیر جاده تهران فیروزکوه قرار دارد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۵ تیرماه امسال در گزارشی به شرح وضعیت بند زنان زندان اوین، معرفی زندانیان ساکن این بند و ارائه نقشه طبقات مختلف این بند جهت آشنایی بیشتر با این محل پرداخت.

No comments:

Post a Comment