جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

بحران کرونا در زندان بهبهان و افزایش نگرانی زندانیان

 با شیوع ویروس کرونا، زندانیان زندان بهبهان مانند عمده زندانهای کشور با مشکلات جدیدی به خصوص در حوزه بهداشت دست و پنجه نرم می‌کنند. طی سه هفته گذشته، دستکم ۲۰ تن از زندانیان محبوس در بندهای مختلف زندان بهبهان  به دلیل احتمال بالای ابتلا به کرونا و داشتن علائم به قرنطینه این زندان منتقل شدند. این امر باعث بروز نگرانی در بین چند صد زندانی در این زندان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با شیوع ویروس کرونا، زندانیان زندان بهبهان مانند عمده زندان‌های کشور با مشکلات جدیدی به خصوص در حوزه بهداشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

طی سه هفته گذشته در مجموع ۲۰ زندانی که از میان آنها ۱۶ تن ازجمله مهران قره باغی، متهم سیاسی در اوایل مردادماه و ۴ نفر در اواسط مردادماه، با علایم مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا از بندهای مختلف زندان بهبهان، به قرنطینه این زندان منتقل شدند.

یک منبع مطلع با بیان اینکه حال عمومی تعدادی از زندانیانی که اخیرا به قرنطینه منتقل شده‌اند نامناسب است، به هرانا گفت: “شرایط جسمانی و حال عمومی یکی از این زندانیان به قدری وخیم بود که نمی‌توانست بر روی پاهایش بایستد و همبندیانش او را روی یک پتو قرار داده و به قرنطینه منتقل کردند”.

از سوی دیگر مسئولان زندان، محبوسان پیشین در قرنطینه که شامل متهمانی هستند که به تازگی بازداشت شده و یا زندانیانی که از مرخصی بازگشته‌اند را به بندهای مختلف زندان منتقل کردند. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و احتمال ابتلای این زندانیان، این امر باعث بروز نگرانی در بین زندانیان شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود، “شهبازی” قاضی ناظر بر زندان بهبهان نسبت به اعطای مرخصی زندانیان بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. با توجه به وضعیت غیر بهداشتی، عدم توانایی زندانیان در خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و بی‌توجهی مسئولان نسبت این موضوع این امر می‌تواند باعث گسترش بیشتر بیماری در این زندان شود.

خانواده تعدادی از زندانیان محبوس در این زندان نیز در تماس‌هایی با هرانا نسبت به وضعیت نامناسب این زندان و خطر ابتلای بستگان زندانی خود به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سوی دیگر در دوران شیوع کرونا اعزام به دادسرا و دادگاه کماکان ادامه دارد و فاصله گذاری اجتماعی در زمان اعزام و در ماشین انتقال زندانیان رعایت نمی‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوۀ قضائیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”.

شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان قرار گرفته و مرکز آن شهر بهبهان است.

روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی در خصوص وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: بر اساس اعلام آخرین وضعیت بیماری در استان خوزستان، شهرهای بهبهان و آغاجاری در وضعیت قرمز هستند.

No comments:

Post a Comment