جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

بحران کرونا در زندان اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت و نامه جمعی از زندانیان سیاسی در واکنش به گزارش ۲۰:۳۰

  شب چهارشنبه ۲۲ مرداد برنامه خبری ۲۰:۳۰ برنامه‌ای با هدف عادی جلوه دادن شرایط زندان اوین با وجود شیوع ویروس کرونا در بند ۸ این زندان پخش کرد. در این برنامه تعدادی از گزارشگران صدا و سیما با حضور در بندهای مختلف این زندان و انجام مصاحبه‌های تصویری با زندانیان از پیش گزینش شده سعی کردند با صحنه‌سازی و انجام مصاحبه‌های دیکته شده شرایط را در این زندان عادی نشان دهند. اکنون تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با نوشتن نامه‌ای اعتراضی جهت تنویر افکار عمومی به پخش این برنامه واکنش نشان دادند. روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. مسئولین زندان پس از انتقال زندانیان به بهداری زندان اوین برای اطمینان بیشتر دوباره از آنان تست کرونا (تست گلو) گرفتند و روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد جواب تست‌های گرفته شده مشخص کرد تست ۸ نفر از ۱۲ نفر مجددا مثبت بوده و ۴ نفر دیگر نیز در اقدامی غیر مسئولانه به بند ۸ اوین بازگردانده شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، با رسیدن جواب تست‌های کرونا مرحله دوم گرفته شده از ۱۲ تن از

زندانیان محبوس در بند ۸ زندان اوین، تست ۸ نفر از ۱۲ نفر مجددا مثبت اعلام شد.

امیر سالار داوودی، محسن قنبری، یاشار (محمدعلی) مصیب زاده، سعید شریفی، رضا کیانیان ازجمله زندانیانی هستند که تست کرونا آنها مثبت اعلام شده و اکنون در بهداری زندان اوین بستری هستند.

در کنار این زندانیان روز چهارشنبه به جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی نیز اعلام کردند جواب تست کرونا آنها منفی بوده اما از آنجا که این دو نفر جواب تست نخست‌شان در یکشنبه هفته گذشته مثبت بوده و از یکشنبه این هفته تا امروز در کنار تعدادی زندانی مبتلا به کرونا بسر برده‌اند، باید در کنار زندانیان مبتلا به کرونا در بهداری زندان اوین در قرنطینه بمانند.

مجید آذرپی یکی از زندانیان سیاسی که تست اول کرونای وی در هفته گذشته مثبت اعلام شده بود پس از رسیدن پاسخ تست دوم کرونای وی به مرخصی اعزام شد.

روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹، در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، با تایید این موضوع این دوازده زندانی به بهداری زندان منتقل شدند. اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، محسن قنبری، محمد علی مصیب زاده، حامد حمزه وی، فرشاد کاووسی، رضا کیانیان مهر، سعید شریفی، فریدون احمدی و علی دیواندری ۱۲ زندانی هستند که پیشتر تست نخست آنها مثبت اعلام شده بود. در حالی که فقط نتیجه یک دوره آزمایش از تعداد معدودی زندانی نشان داد اکثر آنان به ویروس مبتلا شده‌اند،

شب چهارشنبه ۲۲ مرداد برنامه خبری ۲۰و۳۰ برنامه‌ای با هدف عادی جلوه دادن شرایط زندان اوین با وجود شیوع ویروس کرونا در بند ۸ این زندان پخش کرد. در این برنامه تعدادی از گزارشگران صدا و سیما با حضور در بندهای مختلف این زندان و انجام مصاحبه‌های تصویری با زندانیان از پیش گزینش شده سعی کردند با صحنه‌سازی و انجام مصاحبه‌های دیکته شده شرایط را در این زندان عادی نشان دهند.

امروز پنج‌شنبه تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با نوشتن نامه‌ای اعتراضی جهت تنویر افکار عمومی به پخش گزارش در بخش خبری ۲۰و۳۰ که از شبکه ۲ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد واکنش نشان دادند.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، در ادامه می‌آید:

«در پی انتشار یک گزارش فراتر از دروغ دیگر از صداوسیمای جمهوری اسلامی که پرواضح است رسالتی جز دروغ ندارد، بر آن شدیم تا برای تنویر افکار عمومی و جلب توجه دوباره آنها به وضعیت زندان‌ها، نکاتی را در مورد گزارش مضحک اخبار “۲۰:۳۰” مورخ ۲۲ مرداد ۹۹ به اطلاع مردمی که در پی حقیقت هستند، (آن هم در زندان که پیگیری حقیقت جرم است) بیان کنیم.

۱. تونل ضد عفونی کننده که در تصاویر ملاحظه کردید اسباب حمله‌ی ما را فراهم کرد، چرا که اساسا هیچ کدام از ما از وجودش مطلع نبودیم، چه برسد به اینکه در حین ورودمان به زندان از آن استفاده کرده باشیم.

۲. قرنطینه بند یک، نه چهارده روز، بلکه چند ساعت و نهایتا یک روز پذیرای زندانیان تازه وارد است و زندانیان تازه وارد در بندهای چهار، هشت، هفت، به شکلی فرمالیته و در جوار دیگر زندانیان به اصطلاح قرنطینه می‌شوند؛ که برای نمونه شرح قرنطینه یکی از بندها را در پی خواهیم آورد.

۳. گزارشی که از بند چهار پخش شد، مربوط به اتاق‌هایی می‌شد که افرادی مانند غارتگران صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، موسسه ثامن و چندین اختلاس‌گر سرشناس دیگر و سلطان‌های خودرو و… به همراه برخی سرداران تاریخ گذشته‌ی سپاه (که حتی از ترسشان نسبت به خشم ستمدیدگان اسامی مشخصی ندارند و برای نمونه گویا نام یکی شان “سردار سیف” است) و دیگر اسلافشان در آنجا سکونت داشته و دارند، و با اموال غارت شده‌ی مردم تحت ستم ایران و با خاصه خرجی اتاق‌هایی لوکس برای خود ترتیب داده‌اند و با این ولخرجی‌ها نظم و اتوریته‌ی مطلوب خود را در آن بند حاکم کردند. اتاق‌هایی که در آنها افرادی چون حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) و محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران (فردی که با جرم قتل اساسا نباید در آن بند و این زندان باشند) و مهدی هاشمی (که در بند هفت در اتاق ویژه در ایامی که مرخصی نیست، بسر می‌برد) در آنجا سکونت دارند. اتاق‌هایی که در آن، افرادی از اقشار فرودست جامعه در آنجا همچون بیرون از زندان از سر احتیاج، ناچار به خدمت رسانی در ازای مبالغی ناچیز هستند. بدین ترتیب یک نظام کاملا طبقاتی و تبعیض آمیز را در زندان نیز حکم‌فرما کردند؛ طبیعی است که مسئولان سازمان زندان‌ها اتاقهایی که در آن افرادی از اقشار فرودست جامعه در آنجا هم چون بیرون از زندان از سر احتیاج ناچار به خدمت رسانی در ازای گرفتن مبالغی ناچیزند بدین ترتیب یک نظام کاملا طبقاتی و تبعیض آمیز را در زندان هم حکم فرما کرده‌اند و خوب طبیعی است مسئولین سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه از بخشی از زندان (ویترین ) اوین را نمایش‌های اینچنینی استقبال کنند.

۴. اما داستان بند ۸ متفاوت است. بندی که قرار است به تعبیر خود زندانبانان نقش تبعیدگاه را داشته باشد. ابتدا اینکه بهداری که در تصاویر دیده بودید فاقد امکانات پزشکی لازم است و از فقر تجهیزات پزشکی و دارویی رنج می برد و ناتوان از ارایه کوچکترین خدمات پزشکی برای بیماران است. بهداری که از تامین بخش اعظم داروهای تخصصی و گاه حتی غیر تخصصی بیماران ناتوان است دوم اینکه از سالنی که از بند ۸ در تصاویر و آن هم نه بصورت واضح مشاهده کردید سالن ۷ بند ۸ بود که سالن کارگری است؛ همان سالنی که کارگران زندانی را با روزانه بیش از شش ساعت کار با دستمزدی فوق ناچیز همچون بیرون از زندان با دستمزدی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در ماه به استثمار می کشند و در ساعاتی که اکثر آنها در محل کار خود در کارگاهها حضور دارند اقدام به تهیه این گزارش کردند. گویا حضور آنان مانع ترسیم فضای سانتی‌مانتال از زندان بود. نکته بعدی که زندانیان عقیدتی سیاسی بند ۸ در سالنهای ۸ و ۹ هستند و با توجه به اینکه صدا و سیما و مسئولینش بدرستی میدانند که زندانیان عقیدتی صدا و سیما را به عنوان بخشی از دستگاه سرکوب و پروپاگاندای حاکم می‌شناسند و هرگز با این رسانه مصاحبه نمی‌کنند و با توجه به وضع اسفناک بهداشتی این دو سالن بخصوص سالن ۹ که از تراکم بالای جمعیت برخوردار است حتی جرئت حضور در این دو سالن را که چند مورد مبتلا به کرونا (بر اساس اعلام مسئولین خود زندان) و مشکوک به کرونا را دارند به خود ندادند.

موضوع در اینجا صرفا زندانیان عقیدتی سیاسی یا صرفا زندان در معرض توجه اوین نیست بلکه ساختار تبعیض آمیز،ظالمانه و بر اساس اهمیت شرایط روز غیر بهداشتی بودن فضاهای کل زندانها است که همگی به خوبی میدانیم که شرایط در زندانهای دیگر شهرستانها بخصوص شهرستانهای محروم و زندانهایی چون قرچک، قزلحصار، تهران بزرگ و رجایی شهر و غیره به مراتب بدتر از زندان اوین است زمانی که ما در یک سالن کوچک بند ۸ (سالن ۹) با جمعیتی بیش از ۱۳۰ نفر با امکان استفاده از تنها ۳ روشویی و ۵ حمام و ۵ توالت که از وضع بهداشتی ناسالمی برخوردار است مواجه هستیم. و زمانی که در اتاق های ۱۲، ۱۵، ۱۷ متری ۱۷ ،۱۸ و ۱۹ انسان زندگی می‌کنند می‌شود تصور کرد که در دیگر زندان‌ها چه خبر است.

اساس ما در این نامه نه پاسخ دادن به اراجیف نخ نمای تکراری بنگاه دروغ و نفرت پراکنی ۲۰:۳۰ (که با گزارش های سراسر دروغ و نفرت پراکنانه‌اش دستش به خون صدها بیگناه آلوده است و در بین مردم از بی آبروترین رسانه هاست) که یادآوری شرایط اسفناک و بهداشتی زیستی زندانهای کشور بود . حالا در جایی که قرنطینه های مضحک بندهای زندان اوین افراد تازه وارد با افرادی که در روز چندم (به عنوان مثال روز دهم یا یازدم قرنطینه اند) یکجا قرنطینه اند و یکجا نگهداری میشوند و با دیگر زندانیان نیز در ارتباطند گزارشگر دلغکماب ۲۰:۳۰ بیاید و از وجود امر خارق‌العاده‌ای چون دسترسی به مایع دستشویی گزارش تهیه کند یا در جایی که پزشک معتمد زندان که در بند ۸ مشغول به کار است به جای اعزام افراد با علایم مشکوک به کرونا یا افرادی که در مراوده مستقیم با افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند جهت انجام تست کرونا با گذاشتن دست روی پیشانی به سنجش تب می‌پردازد و بی هیچ معاینه دیگری دست به نسخه می‌شود باید هم جلوی دوربین رسوای صدا و سیما خود شیرینی کند.

پایان این قصه هر چقدر هم برای ما تلخ باشد برای نظام حاکم صد چندان تلخ تر خواهد بود

اسامی امضا کنندگان: بهنام موسیوند، بهنام محجوبی، روح الله (آرش) خبری، محمد هادی مهرانی، حسین محمودی، آتبین جعفریان، یاسین جمالی، علیرضا فرشی، حمید منافی، بهنام شیخی، سبحان ایمانی، مسیب رییسی یگانه (محسن رییسی)، اصغر شیری، احمد فارسی، محسن فهیم.»

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوۀ قضانیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود

No comments:

Post a Comment