جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

پدر پویا بختیاری در بازداشت وزارت اطلاعات است


یکی از اعضای خانواده منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات آبان‌ماه گذشته گفته‌ او دربازداشت وزارت اطلاعات است و خانواده‌اش هیچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

این عضو خانواده بختیاری به دویچه‌وله فارسی گفت که منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری را وزارت اطلاعات دستگیر کرده است. منوچهر بختیاری همراه با همسرش به جزیره کیش رفته بودند تا با پخش پرچم شیر و خورشید میان ساکنان آنجا به قرارداد ۲۵ ساله میان حکومت ایران و چین اعتراض کنند. او عصر دوشنبه ۲۳ تیر هنگام بازگشت از کیش به تهران در فرودگاه بازداشت می‌شود.

وی گفت از آن پس نه همسر و نه سایر اعضای خانواده از سرنوشت او اطلاعی ندارند. ماموران امنیتی تلفن همراه و سایر وسایل آقای بختیاری را نیز برده‌اند.

در حال حاضر مهرداد بختیاری، برادر منوچهر بختیاری پیگیر وضع اوست. اما

او نیز در معرض خطر است و ممکن است بازداشت شود. بیشتر اعضای خانواده پویا بختیاری در دادخواهی علیه کسانی که او را کشته‌اند شرکت داشته‌اند و به همین دلیل همگی زیر فشار هستند و کسی به دادستانی مراجعه نکرده است.

خانواده پویا بختیاری، علیرغم تهدیدهای حکومت از دادخواهی پسر خود و هم‌چنین دیگر قربانیان سرکوب خونین آبان کوتاه نیامده‌اند. منوچهر بختیاری چندی پیش در نامه‌ای خطاب به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران خواستار تحقیقات مستقل نهادهای بین‌المللی و از جمله نهاد حقوق بشری سازمان ملل پیرامون “خشونت مرگبار حکومت ایران علیه معترضان” شده بود.

درخواست پدر “پویا” از سازمان ملل

منوچهر بختیاری در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی درباره سرکوب خونین اعتراضات در ایران شد. پدر پویا بختیاری از وجود ۱۴۴ جنازه معترضان فقط در پزشک قانونی شهر کرج خبر داده است.

کمپین حقوق بشر ایران اقدام به باز نشر نامه‌ای کرده است که منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه گذشته، چندی پیش خطاب به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران نوشته است.

منوچهر بختیاری که فرزندش پویا بختیاری را در سرکوب جنایتکارانه اعتراضات آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ از دست داد، در این نامه خواستار تحقیقات مستقل نهادهای بین‌المللی و از جمله نهاد حقوق بشری سازمان ملل پیرامون “خشونت مرگبار حکومت ایران علیه معترضان” شده است.

نامه منوچهر بختیاری پیش از شروع به کار چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، برای شماری از فعالان حقوق بشر در جهان و از جمله برای کمسیر حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال شده است.

در این نامه سه صفحه‌ای، منوچهر بختیاری به اقدامات قانون‌شکنانه مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

منوچهر بختیاری با اشاره به عدم پاسخگویی حکومت ایران و عدم ارائه اطلاعات دقیق پیرامون سرکوب خشن اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته، از سازمان ملل درخواست کرده است تا گروهی را برای تحقیق پیرامون سرکوب این اعتراضات تعیین کند.

پدر پویا بختیاری در این نامه به تجربه شخصی خود به عنوان “پدری داغدیده” پرداخته است. او گفته است که به سیستم قضایی جمهوری اسلامی اعتمادی ندارد.

منوچهر بختیاری گفته است که به هنگام مراجعه به پزشکی قانونی شهر کرج برای تحویل گرفتن جنازه فرزندش، متوجه ابعاد خشونتی شده که علیه معترضان اعمال شده است. آقای بختیاری همچنین به ممانعت مسئولان از تحویل دادن جنازه فرزندش اشاره کرده و گفته است که در پزشکی قانونی کرج از ۱۴۴ جنازه سخن رفته است.

به گفته پدر پویا بختیاری، پزشکی قانونی از تحویل جنازه قربانیان این سرکوب به خانواده‌هایشان اجتناب ورزیده است. او به دستور وزارت کشور برای انتقال جنازه‌ها به تهران و خاکسپاری در آن شهر اشاره کرده است.

منوچهر بختیاری همچنین به ممانعت مسئولان جمهوری اسلامی از برگزاری سوگواری عمومی اشاره کرده و اعلام کرده است که پیگیری حقوقی او برای دریافت توضیحی درباره کشته شدن فرزندش، برای او و دیگر اعضای خانواده‌اش دشواری‌های بسیاری به همراه داشته است.

او در نامه خود به میشل باشله و دیگر مقام‌های حقوق بشری، درباره برگزاری مراسم چهلم پویا نوشته است که همه اعضای خانواده‌اش و «از جمله من، مادر پویا، خواهر و همسر خواهرش، دو عمو و حتی پسر عموی ۱۱ ساله‌اش را با دستبند، چشم‌بند و در ماشین‌های جداگانه به زندان رجایی‌شهر کرج بردند و از دو روز تا یک ماه در بازداشت نگه داشتند.»

منوچهر بختیاری تاکید کرده است که “دیالوگ انتقادی” با حکومت جمهوری اسلامی منجر به پاسخگویی حکومت نشده است. او از مجامع بین‌المللی درخواست کرده است که حکومت ایران را وادار به پاسخگویی کرده و با تحقیق مستقل پیرامون سرکوب‌های مرگبار اعتراضات، زمینه را برای محاکمه آتی آمران و عاملان چنین اقداماتی فراهم کنند.



source https://www.azadegy.de/?p=20268

No comments:

Post a Comment