جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

حجاب اسلامى!!!!

  حجاب ، پوشش ، سکسوالیته و بدن زن مسئله است " حتی فراتر از آن ، اولویت اول مابحث حقوقی زنان امروز است و برای من و بسیاری از زنان که هر روز اخبار زنان در ایران و دیگر کشورهای جهان را پیگیری می کنیم حجاب و اثرات آن بر زندگی زنان را از ابعاد و جهات مختلف می بینیم و بين بسیاری از آسیبها و بحرانهای اجتماعی و نگاه ایدئولوژی نهفته در " حجاب " ارتباط برقرار می کنیم این اولویت از سوی دیگر می دانیم که اکثریت زنان ایران حجاب اجباری را نمی پذیرند و به آن معترضند . آماری که خود مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کرده اند ، یکی از

مسئولان اصلی طرح امنیت اجتماعی گفته بود ، پیش از آغاز این طرح در آستانه بی حجابی کامل بودیم . اما این زنان با وجود این نارضایتی ، آگاهی اساسی در باره اثرات عمیق و شدیدی که حجاب مستقیم و غیر مستقیم برزندگی آنها گذاشته است را ندارند . حجاب آنچنان برای مردم و حتی روشنفکران به پدیده ای عادی و قابل اغماض تبديل شده است و چنان " جلوی چشم " روزمره " شده است که چشم همه به روی آن بسته شده است گاهی که صحبت از آن می شود ، انگار موضوعی پیش پا افتاده دون بحثهای روشنفکری است . بارها شده که وقتی از حجاب حرف می زنیم طرف مقابل می گوید ، الان که دیگر حجاب یک نوار باریک روی سر است و حجابی که دختران ما دارند فرقی با بی حجابی ندارد و در واقع تمام جوانب و اثرات حجاب را فقط در ظاهر دختران در خیابانها خلاصه سیاستهای چند هزار صفحه ای که هر ساله پنهان و آشکار طرح ریزی می شود تا از حجاب بعنوان ابزاری ایده آل برای تحقق مقاصد بنیاد گرایانه استفاده کند را نمی بیند تاثیر سیاست حجاب اجباری را برحذف راحت و بی دردسر و یا همان تسویه نیمی از مخالفان بالقوه در جنس مونث را نمی بیند ( اخراج هزاران زن تحصیلکرده و روشنفکر در طول انقلاب و سپس رد صلاحیت یا عدم استخدام زنان غیر چادری و غیر محجبه از ادارات و مشاغل دولتی گرفته تا نمایندگی مجلس و ... ) تاثیر حجاب اجباری بر آرایش غیر متعارف زنانرا نمی بیند ، تاثیر نگاه پشت فلسفه " حجاب » را نمی بیند که منجر به نگاه جنسیتی به زن می گردد و وقتی بدن و موی زن " تحریک کننده " شد دیگر خیلی چیزها به راحتي توجيه میشود .

لزوم تمکین جنسی زن از شوهر ، لزوم داشتن اجازه همسر برای اشتغال و تحصيل و خروج از کشور ، غیرت و ناموس و در نتیجه قتلهای ناموسی ( که هر سال به جای آنکه شاهد کاهش آن باشیم ، شاهد افزایش شدت وحشیگری و خشونت در اعمال آن هستیم ) وقتی حجاب را عمیقا درک نکنی ، متوجه تاثیر آن بر افزایش آزار خیابانی نخواهی شد ، متوجه ---- استفاده ای که از فلسفه حجاب برای تفکیک شود نخواهی شد وقتی ندانی که " فلسفه حجاب " چگونه تاثيرات غير مستقیم روی زندگی تک تک زنان و مردان دارد متوجه نمی شوی که فلسفه حجاب و در واقع نگاه جنسیتی به زن موجب انزا فحشا و روسپیگری به دلیل انتساب صفت جنسی و وسيله ارضای شهوت به زن می شود . نخواهی دانست که حجاب موجب افزایش مردان متجاوز می شود چرا که فلسفه حجاب صفت درنده وشکارچی را به مرد منتسب می اگر ندانی حجاب چگونه سالهای سال ذهن مردمان را فاسد کرده و پوسانده ، تعجب خواهی کرد که چرا پسران تحصیلکرده ما خواهان ازدواج با دختران باکره هستند ، تعجب خواهی کرد که چرا دختران ما در رابطه جنسی تا این اندازه نا آگاه و منفعلند . اگر ارتباط و پیوند دیرینه حجاب با کنترل تمام شئون زندگی زن را درک نکنی نخوا دانست که چرا حکومت جمهوری اسلامی در این چند ساله تمام واجبات و مستحبات مختلف و اصول و فروع دین را رها کرده هم و غم خود را روی حجاب اسلامی و عفاف گذاشته است . اگر حجاب را تنها " پارچه ای روی سر " بدانیم ، هرگز نگران شاخصهای فیزیکی و آمارهای وحشتناک بیماریهای ناشی از کم می 6 کلنجار می تحرکی و عوارض سالخوردگی که سالها زودتر از میانگین جهانی به سراغ زنان ما می آیند نخواهیم شد . رگز به منظره رقت بار دویدن دختر ۱۵ ساله ای به دنبال اتوبوس توجه نخواهیم کرد که چیزی از یک معلول جسمی کم ندارد .. در این میان اشاره به خاطرات یک زن غربی هنگامی که به ایران کرده بود در این رابطه خالی از لطف وتعمق نیست .کریستینا پاترسون از سردبیران ادبی نشریه ایندپندنت است که در جریان سفر به ایران همان احساس خشم و غضبی را تجربه کرده است که نقض خش حقوق زنان در دل میلیون ها زن ایرانی بر می انگیزد . گوید ، اگر میخواهید زنی احساس کند مثل یک روسپی کافی است به او یک روسری بدهید مویی که تا به حال فقط وقتی برایت مشغله ذهنی می شد که احساس کردی وزووزی شده چرب یاخشک است ، همان حلقه های مجعد خشک ناگهان از یک چیز طبیعی و لازم که دور صورت پرچین وچروک یا کک و مک دارت را پوشانده ، به یک سلاح جنسی شریرانه ، چشمک زن و اغواگر تبدیل می شود که هدف آن به دام انداختن و شکار یک مرد و آسیب رساندن به اوست من و دو همراه زن روزنامه نگار با این فکر رفتيم که پیش از این وقتی مجبور نبودیم تمام روز به روسری هایمان ور برویم ، با دستهایمان چه می کردیم ؟ قبلا که این کاسه لاک پشت داغ ، مثل قنداق دور سرمان نبود و مغزمان را به جوش نمی آورد ، چقدر احساس آزادی می کردیم ؟ وچه احساسی داشت هنگامی که کمی گرمت می شد ، می توانستی اندکی ژاکتت را باز کنی ؟ چه حالتی بود ؟ به زحمت يادمان می آمد !. 

اما چه باید کرد ؟ 

چه می توان کرد ؟

نیست مسلما نمی توان از مردم عادی انتظار داشت که مسئله حجاب را تحليل جامعه شناسانه کنند شناخت عمیق و جامعه شناسانه این پدیده اجتماعی مثل هر پدیده اجتماعی دیگر ، وظیفه کارشناسان علوم اجتماعی دانش آموختگان جامعه شناسی جنسیت و مطالعات جنسیتی اس فرضا مممکن است آلودگی هوا تاثرات بسیار مخربی بر سلامت ساکنان یک شهر داشته باشد و حتی جان آنها را به خطر انداخته باشدولی آنها حتی از موضوع مطلع نباشند یا مطلع باشند ولی ندانند چه کاری از دست آنها ساخته است . اگر هزاران نفر در این آلودگی صدمه ببینند و جان خود را از دست بدهند تقصیری متوجه آنها اگرچه قربانیان اصلی هستند . این وظیفه یک فعال محیط زیست ، یک پزشک یا یک مهندس شیمی است که مردم را آگاه کند تا در مقابل زیاده روی و طمع صاحب کارخانه سیمان سازی بایستند و او را مجبور به تخریب کارخانه و انتقال آن به خارج از شهر کنند . این را در جواب کسانی نوشتم که می گو پند " رفع حجاب " خواسته زنان روشنفکر و فمینیست است و خواست زنان عادی نیست .وظیفه فعالان حقوق زنان و روشنفکران و اندیشمندان این خواهد بود تا با زبانی ساده ، این آگاهی را به زنان و مردان بدهند و راه رهایی از این وضعیت را نیز به آنها نشان دهند . وظیفه ماست که در مقابل پسری که می گوید ، شما از احساسات جنسی مردان آگاهی ندارید و نمی فهمید که بی حجابی زنان چه تاثیری روی مردان می گذارد ، چند کتاب روانشناسی ، فیزیولوژی ، سکسولوژی و جامعه شناسی روابط جنسی و جلویش بگذاریم و برایش بگوییم طبق همه تحقیقات و آزمایشهای علمی که در تمام جهان معتبر و پذیرفته شده است ، میل جنسی زنان و مردان تفاوتی با هم ندارد . بعد برایش توضیح بدهیم که طبق هیچ آمار و تح قیقاتی ارتباط معناداری بین افزایش پوشش زنان یک جامعه و پیشرفت کاری و تحصیلی مردان آن جامعه کشف نشده است . اگر قانع نشد ، آمار اختلالات جنسی و روانی شهروندان ایران بسیاری از کشورهای در این رده چون افغانستان ، پاکستان ، عربستان و بسیاری از کشورهای عرب و مسلمان را با کشوری که روابط زن و مرد آزاد است را مقایسه کنیم و بگو ( همان حجاب است که نگاه تو به زن را به نگاه " گرسنه " به " شیرینی داخل ویترین " بدل کرده است .

چاپشده در ماهنامه حق ما انسان ها 

در بهمن ماه ١٣٩٨

انديشه آفرين


No comments:

Post a Comment