جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

با انگیزه ناموسی؛ قتل دختر جوان توسط پدرش در مهردشت اصفهان

 یک دختر ۲۱ ساله در یکی از روستاهای توابع اصفهان به دست پدرش کشته شد. برخی دوستان و همشهریان مقتول علت قتل او به دست پدرش را ناشی از انگیزه های ناموسی دانسته‌اند. پدر این دختر پس از این حادثه بازداشت شد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، مرد میانسالی که پس‌ از قتل دختر ۲۱ ساله‌اش جسد او را اطراف روستای علی‌آباد اصفهان رها کرده بود، دستگیر شد.

بر اساس این گزارش، این حادثه روز ۲۶ آذر

امسال همزمان با کشف جسد این دختر به پلیس اعلام شد. در تحقیقات اولیه پس از شناسایی هویت مقتول مأموران به سراغ خانواده وی رفتند که پدرش در همان دقایق نخست به قتل دخترش اعتراف کرد.

محمد محمدی، رئیس دادگاه بخش مهردشت نجف آباد اصفهان، درباره این پرونده گفت: “همزمان با اعتراف پدر مقتول وی مدعی شد به خاطر اختلاف‌های خانوادگی و مشاجره با دخترش عصبانی شده و او را به قتل رسانده است. در حال حاضر نیز پرونده قتل دختر ۲۱ ساله در دادگاه مهردشت در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است تا انگیزه واقعی این جنایت برملا شود”.

این در حالی است که یکی از دوستان مقتول گفت: “او را شیدا صدا می‌کردیم، اما اسمش در شناسنامه اعظم بود. خیرآباد روستای محرومی است که امکانات زیادی ندارد، به‌دلیل همین شیدا چند سالی بود که به اصفهان آمده و اینجا درس می‌خواند، خواهر بزرگ‌ترش هم در اصفهان زندگی می‌کرد و او مدتی پیش خواهرش زندگی می‌کرد، ولی خانواده‌اش گفته بودند باید به روستا برگردد”.

وی افزود: “در مورد ماجرای قتل شیدا از دوستان و همشهری‌هایم دلایل مختلفی شنیده ام، برخی می‌گویند دیر به خانه رفته و پدرش عصبانی و با او درگیر شده، برخی هم می‌گویند پدرش متوجه ارتباط و عشق او به یک پسر شده به‌ همین دلیل عصبانی شده و به او حمله کرده است که پس از خفه کردن او جنازه‌اش را در یک گونی در بیابان‌های علی آباد رها کرده”.

به گفته این دختر: “سال قبل خواهر کوچک‌تر شیدا هم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد”.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.

این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

No comments:

Post a Comment