جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی

نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب : از جمله پهنه‌‌های دیگری که سپاه در سالیان اخیر به سرکوب مردم ایران پرداخته، نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی است.

قسمت هشتم:

در مطالب پیشین، نقش سپاه در سرکوب اعتراضات مردم ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این مقال، نقش سازمان اطلاعات سپاه درسرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سال ۸۸ با حکم خامنه‌ای و ازتجمیع «معاونت اطلاعات سپاه» و چند واحد اطلاعاتی دیگر به

سازمان اطلاعات سپاه تبدیل شد. حسین طائب از آن زمان تا کنون در راس آن گمارده شده است.

سازمان اطلاعات سپاه،

در کنار «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» و «حفاظت سپاه» تنها یکی از سه زیرمجموعه سپاه پاسداران است. که به سرکوب شهروندان می‌پردازد.

نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب در سال‌های اولیه تاسیس

در سال‌های ابتدایی فعالیت سازمان اطلاعات سپاه، این سازمان سراغ فعالان ملی ـ مذهبی، مانند عزت الله سحابی و در ادامه اعضاء نهضت آزادی رفت. بعد از این سرکوب‌ها توسط اطلاعات سپاه، دومین موج حمله، به فعالان سیاسی و مدنی در سال ۸۲ بود.

در این سال طیف وسیعی از فعالان سیاسی بازداشت و در زندان ۲ الف به زنجیر کشیده شدند. فعالان دانشجویی و وبلاگ‌نویس در این شمار بودند. موج سوم دستگیری های سازمان اطلاعات سپاه به بعد از انتخابات سال ١٣٨٨برمی گردد.

بعد از سال ۱۳۸۸ نیز سازمان اطلاعات سپاه همواره نقش سرکوب خود را در کشور ادامه داده است.

سازمان اطلاعات سپاه به عنوان «ضابط دادگستری» در سرکوب

در راستای گسترش اختیارات سازمان اطلاعات سپاه، در سال ۱۳۹۴، این سازمان بدون اینکه در مجلس نظام تصویب شود. به عنوان ضابط قضایی معرفی شد.

بر اساس «ماده ۲۹ آیین دادرسی کیفری»، سازمان اطلاعات سپاه به «ضابط دادگستری» معرفی شد. و ماده ۱۹۰ که «تحقیقات اولیه از متهم بدون حضور وکیل اعتبار ندارد». در «کمیسیون قضایی» مجلس تغییر و بدون آنکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ و اجرایی شد.

این امر دست سازمان اطلاعات سپاه را دراحضار، دستگیری، شکنجه، بازجویی بدون وکیل، دخالت‌دادن اعترافات تحت شکنجه، در حکم فعالان سیاسی و اجتماعی مخالف حکومت ولایت فقیه بازتر کرد.

نمونه‌های بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی، سیاسی و مخالفین حکومت در سال‌های بعد از این شعبده‌بازی مجلس نظام، مورد دستگیری، شکنجه، زندان، و حتی اعدام و قتل قرار گرفتند. نمونه نوید افکاری، از این منظر گویاست.

همچنین نقش سازمان اطلاعات سپاه در قتل کاووس سیدامامی، محمد راجی، سینا قنبری، وحید حیدری گویا است. در حکم اعدام زندانیان سیاسی، اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی و شکنجه‌ی علی یونسی و امیرحسین مرادی در ماه‌‌های اخیر بارز است.

نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب روزنامه‌نگاران

ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با ورود و تفتیش منازل بیش از صدها تن از روزنامه‌نگاران، اقدام به توقیف وسایل ارتباطی از جمله گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و کامپیوتر آنها کرده‌اند.

یاسمن خالقیان، مازیار خسروی، مولود حاجی‌زاده، یغما فشخامی، مونا مافی، احسان بداغی و یاشار سلطانی، محمد مساعد، شبنم نظامی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند. که سازمان اطلاعات سپاه در دستگیری و سرکوب آنها نقش داشته است.

به گفته یک روزنامه‌نگار ساکن تهران موضوع «کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه و سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه پاسداران» از جمله مواردی است. که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با ضبط وسایل روزنامه‌نگاران وفشار از طریق مدیران مسئول می‌خواهد که ما عملا چیزی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر غیراز روایت رسمی حکومت ننویسیم و نقد نکنیم».

سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب فعالان سیاسی، اجتماعی و صنفی

فارغ از روزنامه‌نگاران که درچارچوب قوانین نظام در در زیرچتر این حکومت توسط سازمان اطلاعات سپاه مورد سرکوب قرار می‌گیرند. بخش دیگری از جامعه شهروندی نیز مشمول این سرکوب می‌شوند؛ فعالان سیاسی، اجتماعی و صنفی.

افراد بسیاری در سال‌های اخیر تحت سرکوب و فشار سازمان اطلاعات سپاه بوده‌اند. که از آن جمله می‌توان به پرونده‌سازی و دخالت در صدور حکم زندان برای آرش صادقی، سهیل عربی، آتنا دائمی، گلرخ ایرایی، زینب جلالیان، مریم اکبری منفرد، هاشم خواستار، سها مرتضایی، و شمار بی‌شماری از دیگر فعالان سیاسی، اجتماعی و صنفی اشاره کرد.

ابعاد گسترده سرکوب توسط سازمان اطلاعات سپاه

نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب، دستگیری و شکنجه و پرونده‌سازی‌های روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی  و مخالفان ولایت فقیه در سال‌های گذشته و به خصوص پس اعتراضات سال‌های اخیر گسترش یافت.

محمدرضا نقدی؛ معاون هماهنگ‌کننده سپاه در سال ۱۳۹۸ در اظهارنظری گفت «حدود سه سالی است که اطلاعات سپاه از حالت نظامی در آمده» است. این اذعان نشانگر ابعاد جدید از نقش سازمان اطلاعات سپاه در سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی بود.

محکومیت بین‌المللی سازمان اطلاعات سپاه

وسعت سرکوب کار را بدانجا رساند که سازمان گزارشگران بدون مرز در چندین اطلاعیه این اقدامات را محکوم کرد.

این سازمان طی اطلاعیه‌ای با اشاره به موج دستگیری‌ها در سال‌های اخیر اعلام کرد: «گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر اقدام‌های سرکوب‌گرانه‌ علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را محکوم می‌کند. سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به شکار انسان در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد. مسئولیت بیشتر بازداشت‌ها را اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته است. در این سرکوب بی‌سابقه، بیش از ۳۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار قربانی موج‌های بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و حبس‌های سنگین زندان شده‌اند».

در دی‌ماه ۱۳۹۸ و شهریور ۱۳۹۹ نیز، این سازمان در بیانیه‌‌های دیگری نسبت به افزایش دستگیری‌ و آزار و اذیت روزنامه نگاران هشدار داد. و خواستار رسیدگی فوری گزارشگر ویژه سازمان ملل شد.

ادامه دارد… 

No comments:

Post a Comment