جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

۳ سال حبس برای چهار نوکیش مسیحی در رشت

 

خبرگزاری هرانا – رامین حسن پور، هادی رحیمی، کاترین سجادپور و سکینه بهجتی چهار نوکیش مسیحی اهل شهرستان رشت مجموعاً به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ماده ۱۸، چهار نوکیش مسیحی اهل شهرستان رشت به تحمل حبس محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، رامین حسن پور به پنج سال حبس تعزیری و مسلم رحیمی (هادی) به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. کاترین سجادپور (سعیده) همسر آقای حسن پور و سکینه بهجتی (مهری) نیز هر کدام به تحمل دوسال حبس تعزیری محکوم شدند.

اتهام مطروحه علیه این شهروندان، «اقدام علیه امنیت ملی»، «شرکت در جلسات کلیساهای خانگی» و «ترویج مسیحیت صهیونیستی» عنوان شده است.

این نوکیشان مسیحی بهمن ماه سال گذشته در پی حضور ماموران امنیتی در منزل مورد بازجویی قرار گرفتند و پس از توقیف وسایل و مدارک شخصی به آنها گفته

شده بود که به زودی به دادگاه احضار خواهند شد.

این شهروندان در اردیبهشت ماه سال جاری، طی یک تماس تلفنی به شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب رشت احضار شده و پس از تفهیم اتهام، برای هر کدام از این افراد قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین شد که روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، به دلیل عدم توانایی در تودیع قرار وثیقه، به زندان لاکان واقع در شهرستان رشت منتقل شده بودند.

نهایتا، با کاهش قرار وثیقه به ۲۰۰ میلیون تومان، سعیده سجادپور، هادی رحیمی و سکینه بهجتی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت و رامین حسن پور ۱ خرداد به ‌طور موقت از زندان آزاد شدند.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بازداشت یک نوکیش مسیحی در تهران

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه، معصومه قاسمی، نوکیش مسیحی که یک روز پس از بازداشت فرزندش سمیه (سونیا) صادق، جهت کسب اطلاع از وضعیت وی به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، توسط ماموران بازداشت و به بازداشتگاه این زندان منتقل شد. این دو نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۹ تیرماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹، معصومه قاسمی، مادر سمیه (سونیا) صادق، نوکیش مسیحی بازداشت و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شد.

بر اساس این گزارش، در پی بازداشت سونیا صادق در تاریخ ۱۰ تیرماه در یک کلیسای خانگی، ماموران وی را به منزل پدری اش در تهران برده و پس از تفتیش منزل، از انتقال او به زندان اوین خبر دادند.

بازداشت معصومه قاسمی، یک روز بعد در پی مراجعه وی به دادسرای اوین جهت پیگیری وضعیت فرزندش، صورت گرفت.

این نوکیش مسیحی همزمان با دخترش سونیا صادق، روز پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، پس از چند روز بازداشت از سوی شعبه ۳ دادسرای اوین با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

گفته می‌شود قرار وثیقه ی تعیین شده برای این دو نوکیش مسیحی مجموعا مبلغی حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

سمیه (سونیا) صادق، در تاریخ ۱۰ تیر ماه سال جاری همزمان با تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی توسط ماموران اداره اطلاعات در یک کلیسای خانگی بازداشت شده بود.

نیروهای امنیتی، بین عصر سه شنبه و صبح چهارشنبه، ۱۰ و ۱۱ تیر ماه، در تهران، کرج و ملایر دست به تفتیش منازل شهروندان مسیحی زده، عده ای از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستکم ۹ نفر را بازداشت کردند.

از میان این شهروندان دستکم ده نوکیش مسیحی بازداشت شده تفهیم اتهام شدند. بر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروندان “عضویت در مسیحیت صیهونیستی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیتی ملی” عنوان شده است.

سرکوب مسیحیان در ایران به دلیل باور و فعالیت عقیدتی، همچنان ادامه دارد و اخیراً دادگاه انقلاب بوشهر، روز یکشنبه، اول تیرماه، هفت نوکیش مسیحی را به دلیل باور دینی و فعالیت‌های صلح آمیز عقیدتی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» کرده و به زندان، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم کرده‌ است.

علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


No comments:

Post a Comment