جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست، و بشر مغرور و سرگردان، در ریسمان های به‌هم ‌تنیده‌ی آن تقلا می‌کند. در جامعه ی دیکتاتوری،.مدام بینِ انتخابِ درست و غلط، تردید است

از یک سو، با عملی که می‌دانند درست است، جانِ خود را به خطر می‌اندازند و از سوی دیگر، با سکوت در برابرِ استبداد، آرمانهایشان را می‌بازند. بهتر است فریاد برآوریم ومرگِ خود را جلو بیندازیم تا سکوت کنیم و جان دادنِ تدریجیِ خود را طولانی سازیم؟

بازجو-شکنجه گرهای صداوسیما را بهتر بشناسید


پخش “اعترافات اجباری” روح‌الله زم، توسط بازجو و مامور حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، در تلویزیون حکومت ایران، با واکنش های زیادی روبرو شد.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، در این بازجویی تلویزیونی علی رضوانی، خبرنگار صداوسیما و بازجوی نهادهای امنیتی با روح الله زم، موسس سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» که در تاریخ ۲۰ تیر۱۳۹۹ از سوی اعتماد آنلاین منتشر شده، پاسدار رضوانی به فاصله بسیار کمی مقابل روح‌الله زم نشسته است. هر دو روی مبل‌های قهو‌ه‌‌ای رنگ قرار دارند و پشت آن‌ها، پرده‌ای آبی سرتاسر اتاق را تا آن جا که لنز دوربین نشان می‌دهد، گرفته است. (فیلم زیر)

در این نمایش بازجو روی صندلی خبرنگار؛ و روح الله زم سوژه جدید ماموران امنیتی سپاه پاسداران برای نمایش دادن قدرت اطلاعاتی حکومت است.

علی رضوانی، که در پرونده «کاووس سیدامامی» نیز نقش مهمی

داشته است و تجربه گذشته را نیز دارد، در نمایش تلویزیونی صفحه تلفن خود را به روح‌الله زم نشان می‌دهد و با خنده می‌گوید: «کانالته، اون لحظه‌ای که دستگیریت منتشر شد».

روح‌الله زم در پاسخ به او، انگار موظف است جوابی بدهد، می‌گوید: «این تازه شروع ماجرا است».

کاووس سیدامامی، استاد «دانشگاه امام صادق»، فعال محیط زیست بود که در بهمن ۱۳۹۶ به دلایل نامشخصی بازداشت شد و چند روز پس از بازداشت، در سلولش به شکل مشکوکی جان داد. مسوولان قضایی مرگ او را خودکشی عنوان کردند؛ مرگ یا خودکشی که هیچ‌وقت دلیل آن روشن نشد.

علی رضوانی، با تجربه ی بازجویی خود در گذشته، در ادامه می‌گوید: «این لحظه‌ای که منتشر شد، سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله زم را دستگیر کرد و آرم سپاه اومد به جای کانالت. این رو ندیده بودی؟».

روح الله زم نیز پاسخ می دهد: نه.

علی رضوانی با رفتار تکراری و وقیح، همه بازجوهای رژیم ایران در تحقیر سیاسیون با خنده می‌گوید: «بعد می‌دونی این صحنه چیش قشنگ بود؟ وقتی این منتشر شد، به سرعت نور داشت اعضای کانالت می‌ریخت. همه داشتن در می‌رفتن!»

زم نیز که مجبور است به جواب دادن پرسش های بازجویش در مقابل دوربین‌های روشن، می‌گوید: «یعنی اعتبارش رو من بوده دیگه.»

حالا رضوانی تکیه داده به مبل، با لحن تهدیدآمیز و با همان خنده رو لب می‌گوید: «آتیش بیار معرکه بودی!»

در این نمایش تلویزیونی سپاه پاسداران، روح‌الله زم همان بلوز و شلواری را پوشیده که در مهرماه ۱۳۹۸، ساعتی پس از اعلام بازداشتش از سوی حفاظت اطلاعات سپاه، برای دقایقی در اعتراف تلویزیونی ظاهر شده بود. پرده‌های آن صحنه در مهر ۱۳۹۸ نیز همان پرده‌های آبی رنگ ویدیو بازجویی منتشر شده امروز بودند.

اکنون این پرسش برای همگان مطرح شده ؟ که چه‌طور یک خبرنگار به این راحتی می تواند چنین گفت‌وگویی با یک زندانی که هیچ‌کس، حتی خانواده اش هم قادر به ملاقاتش نبودند، داشته باشد و اساسا هدف از این گفت و گو و بازجویی اشکار در رسانه به گفته آنان ملی چه بوده است؟ .

گفته شده است که علی رضوانی لیسانس ارتباطات اجتماعی دارد و فعالیت خبرنگاری خود را از “باشگاه خبرنگاران” وابسته به سپاه پاسداران شروع کرده و پس از مدتی به عنوان خبرنگار به صداوسیما راه یافته است. اما برای اولین بار در آبان ۱۳۹۷، نام او به عنوان بازجو و مامور حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در پرونده “کاووس سیدامامی” مطرح شد.

رامین، فرزند کاووس سیدامامی، پیشتر پس از پخش چند دقیقه‌ای از مستند “مظنونین همیشگی” در آبان ۱۳۹۷، به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته بود که گزارش‌گر این مستند همان کسی است که به همراه ماموران اطلاعات سپاه چهارم تیرماه سال گذشته به منزل‌شان رفته و از مادرش بازجویی کرده بود.

رامین سیدامامی، در ادامه افشاگری خود گفته بود که علی رضوانی، همراه با تیم اطلاعات سپاه به خانه آن‌ها رفته، دوربین‌ها را روشن کرده و “مریم ممبینی”، همسر کاووس سیدامامی مجبور به اعترافاتی شده که نتیجه آن، بی‌هوش شدن و انتقالش به بیمارستان بوده است. این مستند البته پس از چند دقیقه پخش در آبان ۱۳۹۷، با عنوان “نقص فنی”، از سوی صداوسیما حذف شد.

این برای نخستین بار نیست که نیروهای امنیتی حکومت ایران در نقش خبرنگار، از فعالان سیاسی اینگونه در تلویزیون رژیم بازجویی می کنند ” مسیح علی‌نژاد”، فعال حقوق بشر ساکن امریکا نیز پیشتر در توییتر خود در آبان ۱۳۹۸ نوشت علی رضوانی به همراه دو نفر از ماموران اطلاعات بابل به خانه مادرش رفته تا برای ضبط اعترافات تلویزیونی علیه دخترش اقدام کنند. اما مادرش آن‌ها را به خانه راه نداده است.برای همین برادرم را گروگان گرفتند».

علی رضوانی، تنها خبرنگار بازجوی دستگاه‌های امنیتی ایران نیست ، «آمنه سادات ذبیح‌پور»، «حسن شمشادی» و «حمیدرضا عمادی» به عنوان خبرنگاران صداوسیما که در نقش بازجو زندانیان سیاسی بارها عمل کرده‌اند.

سپیده قلیان، فعال کارگری که اکنون در زندان است، پیش از این گفته بود آمنه سادات ذبیح‌پور، گزارش‌گر صداوسیما در تهیه اعترافات اجباری از او حضور داشته است. حسن شمشادی، دیگر خبرنگار صداوسیما نیز به سلول‌های انفرادی برخی از چهره‌های بازداشت شده در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ رفته و با دوربین‌های روشن از آن‌ها گفت‌وگو گرفته بود.

همچنین “مازیار بهاری”، مستندساز و روزنامه‌نگار که در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد، پس از آزادی، در گفت‌وگوهایی اعلام کرد حمیدرضا عمادی، مدیر “اتاق خبر” “پرس‌ تی‌وی”، شبکه برون مرزی صداوسیما در اخذ اعترافات اجباری از او در زندان حضور و نقش داشته است.



source https://www.azadegy.de/?p=20187

No comments:

Post a Comment